2024 Júliustól KÖTELEZŐ itthon, íme a részletek, jobb, ha tudsz róla:
2024 Júliustól KÖTELEZŐ itthon, íme a részletek, jobb, ha tudsz róla: Idén nyártól minden újonnan regisztrált autóban kötelező lesz feketedobozt elhelyezni – írja a parameter.sk.
LEGFRISSEBB HÍREK
Ez a berendezés, amelyet eddig elsősorban repülőgépekhez társítottak, kulcsfontosságú információkat rögzít a közúti balesetekről.
A repülőgépekben alkalmazott feketedobozok ellenállnak az extrém körülményeknek, például magas hőmérsékletnek, nyomásnak és ütközésnek.
Ezek az eszközök pontos adatokat rögzítenek a balesetek előtti és utáni pillanatokról, amelyek segítik az események rekonstruálását és a biztonsági fejlesztések végrehajtását.
Az Európai Unió hasonló céllal vezeti be a feketedobozokat az autókban is – hívja fel a figyelmet a Topspeed. Jelenleg, ha közúti baleset történik, a nyomozók csak a helyszíni elemzésekre, szemtanúk beszámolóira vagy a fedélzeti kamerák felvételeire támaszkodhatnak. A helyzetek gyakran komplikáltak, és nehéz meghatározni a baleset pontos okát.
Az új intézkedés szerint júliustól az Európai Unióban regisztrált minden új járműnek tartalmaznia kell az eseményekkel kapcsolatos adatok rögzítésére szolgáló EDR-rendszert (Event Data Recorder), vagyis feketedobozt. Az EU 2022. január 26-tól kezdte bevezetni a rendeletet, ami idén július 7-től már minden új autóra vonatkozni fog.
A rendelkezés a sofőrön kívül nyolc személy szállítására alkalmas, M1-osztályú személyautókra, valamint az N1-osztályú haszongépjárművekre vonatkozik majd, beleértve a 3500 kilogramm összsúly alatti pickupokat és furgonokat. Fontos megjegyezni, hogy ez az újdonság csak az új modellekre vonatkozik, a régebbi járművekre nem.
A Topspeed szerint a járművekben nem végeznek majd különösebb beavatkozást. A feketedobozt a légzsák alapegységébe építhetik be, hogy ne lehessen kikapcsolni. A gyártóknak nehezen hozzáférhető helyre kell majd elhelyezniük az eszközt.
A feketedoboz a légzsák felfújódásakor, illetve a biztonsági öv feszítőjének működésbe lépésekor aktiválódik, és rögzíti a baleset előtti és utáni információkat.
Ezek között szerepel a sebesség, a gáz- és fékpedál elhelyezkedése, a motor fordulatszáma, a kormány forgásszöge, a biztonsági rendszerek tevékenysége, a légzsák működésbe lépésének ideje, illetve a biztonsági öv használata.
A repülőgépekben elhelyezett feketedobozokkal ellentétben az autókban lévők nem rögzítik a hangot, és minden személyes adat védve lesz a manipulációval szemben.
Az eszköz nem lesz kapcsolatban semmilyen távoli rendszerrel, az adatokat csak akkor lehet kiolvasni, ha a feketedobozt kiszerelték a járműből.
Ez az új intézkedés jelentős előrelépést jelenthet a közúti biztonság terén, hiszen pontosabb képet ad a balesetek okairól és körülményeiről, ami segíthet a megelőzésben és a jövőbeli fejlesztésekben.