Site icon News7

Így változik meg az életünk 2025 Január 1-től, mutatjuk a változást!

Orbán 2025 kép

Így változik meg az életünk 2025 Január 1-től, mutatjuk a változást!

Így változik meg az életünk 2025 Január 1-től, mutatjuk a változást! A kereskedők és a fogyasztóvédők is pozitívan értékelik, hogy idén mindkét terület kormányzati felügyelete azonos szaktárca, a Nemzetgazdasági Minisztérium alá került. Január 1-jétől pedig újabb változás lép életbe. létrejön az új állami kereskedelmi hatóság, amely a klasszikus fogyasztóvédelmi feladatokat is el fogj látni. Mit jelent mindez a fogyasztók számára? Erről kérdeztük az illetékeseket.

Friss híreink >>

  • Az idén a kereskedelem és a fogyasztóvédelem azonos szaktárca alá került a Nemzetgazdasági Minisztériumban
  • Létrejön az új állami kereskedelmi hatóság, amely a fogyasztóvédelmi feladatokat is ellátja
  • A fogyasztók mindennapi életét nem érintik a változások, az eddigi fogyasztóvédelmi kapcsolatok megmaradnak

Ahogy korábban a Blikk írta, a kormány új fogyasztóvédelmi hatóságot hoz létre január 1-jével. A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) vezetője Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter lesz.

Magyarországon ehhez hasonló, ilyen széles hatáskörrel rendelkező intézmény nem volt még. Feladatai közé tartozik majd a fogyasztóvédelem mellett a kereskedelempolitika, az élelmiszerforgalmazás felügyelete, a laborvizsgálatok és országos ellenőrzések irányítása éppúgy, mint az üzemanyagpiac és a vendéglátás ellenőrzése – mondta a januártól működő új hatóságról Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára.

Kereskedelem nincs elégedett fogyasztó nélkül

A klasszikus fogyasztóvédelmi feladatokat is az új kereskedelmi hatóság látja el jövő évtől – hangzott el az ATV műsorában, ahol Neubauer Katalint, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára azt mondtaa kereskedelem felügyelete már az év elejétől az NGM-hez került, augusztus 1-jétől pedig a fogyasztóvédelemé is. A kereskedők szerint ez jó irány lehet, mert korábban nem igazán volt kormányzati gazdája a területnek, szerintük a kereskedelemnek kéz a kézben kellene járnia a fogyasztóvédelemmel.

– Kereskedelem nincs elégedett fogyasztó nélkül – húzta alá a szakember -, de a fogyasztói jogok gyakorlása nálunk még gyerekcipőben jár. Ha változik a helyzet, azzal a kereskedelmi szereplők is nagyobb biztonságra tehetnek szert. A vállalkozások a helyzet javulására számítanak. Szeretnénk, hogy tudják, mit kell betartani, mert eddig vármegyénként eltérő módon értelmezték a hatóságok, mit kell számon kérni és bírságolni – húzta alá a szakember.

A jogszabálytervezet szerint az élelmiszerfelügyeleti ellenőrzések és vizsgálatok egy része is átkerül az NKFH-hoz a Nébihtől.

A fogyasztók mindennapi életét nem fogja befolyásolni

– Az ellenőrzés remélhetőleg gyorsabb és hatékonyabb lesz januártól, de a fogyasztók mindennapi életét nem érintik a változások – mondta el dr. Haraszti Anikó, fogyasztóvédelmi szakértő. Ők ugyanazokon a csatornákon jelezhetik, ha valamivel nem elégedettek, és ezeket az üzletekben, szolgáltatóknál is jól látható helyen – például a bejárat közelében vagy a pénztár felett – ki kell függeszteni.

Itt kérhet segítséget

Egy helyen foglalják össze az elérhető fogyasztóvédelmi kapcsolatokat a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének honlapján. Ezek a következők:

Békéltető testületek:

A békéltető testület hatáskörébe tartoznak a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződésekkel összefüggő vitás ügyek, amelyek tipikusan szavatossági, jótállási kötelezettség teljesítésével kapcsolatosak.

Fogyasztóvédelmi hatóság:

A fogyasztóvédelmi hatósághoz abban az esetben fordulhatunk, amikor valamilyen fogyasztóvédelmi jogsértést tapasztaltunk egy vállalkozás részéről.

Európai Fogyasztói Központ:

Határon átnyúló jogvitában az Európai Fogyasztói Központ tud segítséget nyújtani, amely itt érhető el.

Díjmentes ügyfélszolgálat:

A FEOSZ a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával díjmentes telefonos és elektronikus ügyfélszolgálatot biztosít a 06-80-630-183-as ingyenes telefonszámon, amelyet hétfőn, kedden, csütörtökön és pénteken 10-től 16, szerdán 8-tól 16, szombaton pedig 8-tól 12 óráig lehet hívni, valamint az alternativsegítseg@gmail.com e-mailcímen,

Pénzügyi fogyasztói panasz:

Ha pénzügyi szolgáltatással kapcsolatban van panaszunk, a Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi szervezetéthez fordulhatunk ezen a linken.

 

Exit mobile version