Mindenki fontos levelet kap februárban, sok pénz múlik rajta!
Mindenki fontos levelet kap februárban, sok pénz múlik rajta! Február közepéig minden munkavállaló, kifizető és pénztári tag megkapja a tavalyi jövedelemre, illetve az önkéntes pénztári, nyugdíj-előtakarékossági és nyugdíjbiztosítási befizetéseire vonatkozó munkáltatói és pénztári igazolásokat.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) figyelmeztetett, hogy ezek a dokumentumok kulcsfontosságúak az adóbevallás elkészítésében, ezért nagyon fontos, hogy megőrizzük őket. Bár az igazolásokat nem szükséges beküldeni a NAV-hoz, azokat az elévülési idő végéig meg kell tartani, mivel szükség esetén ellenőrzésre kerülhetnek. De miért is olyan lényeges ez, és hogyan segítenek ezek a dokumentumok a megfelelő adóbevallás elkészítésében? Cikkünkben mindent elmondunk, amit tudni érdemes!
Munkáltatói és pénztári igazolások: Mit kell tudni róluk?
A munkáltatók, kifizetők az úgynevezett összesített igazolásokat állítanak ki dolgozóik számára. Ezen igazolások tartalmazzák a tavalyi év során kifizetett jövedelmeket, juttatásokat (24M30-as igazolás), és amennyiben alkalmazható, a kedvezményekkel és rendelkezésre álló összegekkel kapcsolatos adatokat is.
Ezeket az igazolásokat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a szja-bevallás tervezetével kapcsolatosan fontosnak tartja, mivel lehetőség van az adó-visszatérítés ellenőrzésére és érvényesítésére, különösen az önkéntes pénztári és nyugdíj-előtakarékossági befizetésekkel kapcsolatban.
Az igazolásokat nem szükséges a NAV-hoz beküldeni, azonban fontos, hogy azokat a munkavállalók megőrizzék az elévülési idő végéig, mivel szükség esetén ellenőrzés céljából felhasználhatók.
Az SZJA-bevallás tervezetének ellenőrzése és kiegészítése
A NAV minden évben elkészíti a magánszemélyek számára az SZJA-bevallás tervezetét, amelyet azoknak, akiknek van bevallási kötelezettségük, érdemes alaposan átvizsgálniuk. A bevallási tervezet a magánszemélyek mellett az egyéni vállalkozók, mezőgazdasági őstermelők, valamint az áfafizetésre kötelezett személyek számára is elérhető. Az SZJA-tervezetet a NAV elkészíti, azonban a személyeknek szükségük lehet arra, hogy kiegészítsék a tavalyi év jövedelemtípusokkal kapcsolatos adataival.
Az ügyfélkapu+ vagy DÁP-azonosítást követően március 15-től bárki hozzáférhet az eSZJA-oldalon található saját bevallási tervezetéhez. Az ügyfélkapu+ és a DÁP regisztrációja nélkül nem lehet hozzáférni a NAV elektronikus rendszeréhez, amely lehetőséget biztosít az adóbevallás gyors és kényelmes benyújtására.
Miért érdemes regisztrálni az Ügyfélkapu+-ra vagy DÁP-ra?
A NAV legnépszerűbb alkalmazása, az eSZJA, kizárólag az Ügyfélkapu+-val vagy DÁP-azonosítással érhető el. A regisztrációval a felhasználók nemcsak az SZJA-bevallás tervezetét érhetik el, hanem gyorsan, egyszerűen, papírmentesen, akár mobiltelefonról is ellenőrizhetik és szükség esetén módosíthatják azt.
A regisztrációval lehetőség van a bevallási tervezet gyors felülvizsgálatára, amely segít abban, hogy elkerüljük a hibákat, vagy éppen kihasználjuk az adó-visszatérítési lehetőségeket. Ha bármilyen adatot kell módosítani vagy kiegészíteni, az Ügyfélkapu+-on keresztül az eSZJA alkalmazás segítségével könnyedén megoldható.
Mi a teendő, ha nem kapjuk meg az igazolásokat?
Amennyiben valaki nem kapja meg a szükséges igazolásokat február közepéig, érdemes elsőként a munkáltatót, kifizetőt, illetve a pénztárat felkeresni. Ha az igazolások mégsem érkeznek meg időben, az adóbevallás tervezetének elkészítésekor az adott bevételt és juttatásokat az egyéni nyilvántartások alapján kell feltüntetni.
A NAV folyamatosan figyelemmel kíséri az adóbevallásokat, és amennyiben az adózó nem jelentkezik a tervezet kiegészítésével, úgy a bevallást automatikusan lezárják a rendszerben. A személyes adatkezelési szabályoknak megfelelően, minden adózónak lehetősége van a bevallási tervezetet megfelelően módosítani, ha szükséges.
A februári hónap tehát kulcsfontosságú időszak a munkavállalók és adózók számára, hiszen ekkor érkeznek meg az adóbevalláshoz szükséges igazolások. Az Ügyfélkapu+-ra és DÁP-ra történő regisztrációval gyorsan, kényelmesen és papírmentesen intézhetjük adóügyeket, így érdemes minél hamarabb regisztrálni. Ha minden adatot és igazolást időben megkapunk, az adóbevallás tervezete a legjobb alapot adhat ahhoz, hogy a jogszabályoknak megfelelően benyújthassuk a bevallásunkat.