Lakcímkártya igénylés 2024 – Minden amit tudnod kell, igénylése, cseréje, pótlása kapcsán!
Lakcímkártya igénylés 2024 – Minden amit tudnod kell, igénylése, cseréje, pótlása kapcsán! Fontos személyi okmányaink közé tartozik a lakcímkártya. Személyi igazolványunk mellett mindig érdemes magunknál hordani, hiszen bármilyen hivatalos ügyünk elintézéséhez szükségünk van rájuk. Nézzük, hogyan zajlik a lakcímkártya igénylés online és személyesen az okmányirodában, melyek a lakcímkártya 2024 évi legfontosabb tudnivalói! Járjunk utána, mi a lakcímkártya száma, hol intézhető a lakcímkártya, és a lakcímkártya mennyi idő alatt készül el!
Cikkünkben minden fontos tudnivalót összegyűjtöttünk a lakcímkártya ügyintézés kapcsán: tudd meg, hogyan zajlik az új lakcímkártya igénylés, hol található a lakcímkártya száma, hol intézhető a lakcímkártya 2024 évében és mennyi idő alatt van kész a lakcímkártya! Amellett, hogy megtudhatod, a lakcímkártya kiállítása mennyi idő, azt is eláruljuk, hogy az ideiglenes lakcímkártya mennyi idő alatt készül el, és hogy a lakcímkártya cseréje mennyi idő! Az új lakcímkártya mennyi idő alatt érkezik meg postai úton, ha a lakcímkártya igénylés online zajlott, nem pedig okmányirodában?
Mi a lakcímkártya és mikor lehet szükségünk rá?
A lakcímkártya (lakcímkártya angolul: address card) egyike az alapvető okmányainknak, amelyre minden hivatalos ügyintézés során szükségünk van a személyi igazolvány mellett. Magyarországon törvényi kötelezettségünk van arra, hogy lakcímünk, tartózkodási helyünk be legyen jelentve, ugyanis a lakcímkártya alapján vehetjük igénybe az olyan regionális alapú szolgáltatásokat, mint például a háziorvosi ellátás – ráadásul rendőrségi igazoltatás során is kérhetik.
Mi a lakcímkártya száma?
Hivatalos ügyeink intézése során gyakran kérik a lakcímkártya számát – éppen ezért, sokakban felmerül a kérdés, miszerint mi a lakcímkártya száma, hol találjuk. Nos, a lakcímkártya száma a lakcímkártya jobb felső sarkában található, formátuma 6 számjegy és 2 betű.
Lakcímkártya 2024: lakóhely VS tartózkodási hely
Szintén gyakori kérdés, hogy mi a különbség a lakóhely és a tartózkodási hely között, hiszen mindkettőt be lehet jelenteni. Nos, a lakóhely maga az állandó lakcímünk (pl. szülői ház), a tartózkodási hely pedig az ideiglenes lakcímünk (pl. egy albérlet, amit kivettünk egy évre), ahol átmenetileg megtalálhatók vagyunk – a jogszabályok szerint egyébként azt a helyet nevezzük tartózkodási helynek, ahol 3 hónapot meghaladó időintervallumon keresztül tartózkodunk, ám nem mondjuk fel miatta az állandó lakcímünket.
A lakóhely és tartózkodási hely speciális esetei
Tartózkodási helye csak annak a személynek lehet a lakcímkártya igénylés szempontjából, akinek állandó lakóhelye is van! Amennyiben valaki bármilyen okból kifolyólag nem tud bejelentkezni semmilyen lakcímre, akkor települési lakcímet (az a település vagy fővárosi kerület, ahol a legtöbbet tartózkodunk) kell létesítenie (ez az állandó lakcíme lesz) és automatikusan hajléktalan státuszba sorolják (ettől még nem lesz valaki feltétlenül hajléktalan!).
Kell engedély a lakcímbejelentéshez?
Az ingatlan tulajdonosa bármikor bejelentheti saját ingatlanjába lakcímét vagy tartózkodási helyét, azonban, ha albérlőként állunk szembe a lakcímkártya ügyintézés kérdésével, jó, ha tudjuk, hogy a lakcímbejelentés a tulajdonos hozzájárulásához van kötve (a lakcímbejelentő lapot alá kell írni az ingatlan tulajdonosának is!). Korlátozott cselekvő-képességű személyeknél (pl. kiskorúak) a lakcímkártya ügyintézés csak a törvényes képviselő/szülő hozzájárulásával engedélyezett.
Mi szerepel a lakcímkártyán?
Az új lakcímkártya igénylés kapcsán jó, ha tudjuk, hogy pontosan mi szerepel a lakcímkártya nevű azonosító okmányunkon. A lakcímkártya 2024 évében változatlanul a következő alapvető személyi adatainkat tartalmazza:
- a lakcímkártya tulajdonosának neve;
- a lakcímkártya száma;
- személyi azonosítószám;
- születésének helye és ideje;
- anyja neve;
- lakóhelye (avagy az állandó lakcíme);
- tartózkodási helye (avagy az ideiglenes lakcíme);
- a bejelentés ideje (mindkét címre), a bejelentő hatóság megnevezése;
- a tartózkodási hely érvényességi ideje.
Meddig érvényes a lakcímkártya?
Ahogy a fentiekben írtuk, a lakcímkártya tartalmaz egy adott érvényességi időt is. Nos, a lakcímkártyának alapból nincs lejárati ideje (ha nincs lakcímváltozás, évekig, évtizedekig elélhetünk ugyanazzal az okmánnyal), ellenben a lakcímkártya tartózkodási helye (ideiglenes lakcím) 5 évenként lejár, így legkésőbb ennyi időnként meg kell azt újítani, ha egyébként nem történik változás.
Hol intézhető a lakcímkártya?
Gyakori kérdés az is, hogy hol intézhető a lakcímkártya 2024 évében, hiszen sokan nehezen tudnak munkahelyükről munkaidőben elszakadni. Nos, a lakcímkártya ügyintézés bármelyik okmányirodában, bármikor intézhető okmányügy, illetve, ha nem tudunk az irodába elmenni, a lakcímkártya igénylés online is elvégezhető.
Ügyintézés 2024
A lakcímkártya igénylés, lakcímbejelentés kapcsán jó, ha tudjuk, hogy alapvetően 3 napunk van új lakcímünket bejelenteni, ha költözés történik. Az ügyintézés szerencsére a legegyszerűbb, leggyorsabb okmányügyek közé tartozik: ha sikerült helyesen kitölteni a lakcímbejelentő lapot, perceken belül kézhez is kaphatjuk az új plasztikot az okmányirodában. A lakcímkártya igénylés ma már online is megtehető, Ügyfélkapun keresztül.
Lakcímkártya igénylés 2024: mi kell a lakcímkártya igényléshez?
A lakcímkártya igénylés során fel kell tudni mutatni a helyesen kitöltött típuskérvényt (ez a lakcímbejelentő lap) és az előző lakcímkártyát, amit le kell adnunk a lakcímkártya cseréje esetén. A lakcímkártya igénylés szempontjából szükséges továbbá a személyi igazolvány/útlevél/jogosítvány (személyazonosság igazolásra alkalmas okmány), illetve egy olyan dokumentum, amely igazolja, hogy a kérvényezett lakcím létezik és jogosultak vagyunk a bejelentkezésre. Ha nem a saját ingatlanunkba jelentkezünk be, a tulajdonos beleegyezését igazoló dokumentum vagy a tulajdonos személyes megjelenése.
Lakcímkártya igénylés online 2024
A lakcímkártya ügyintézés ma már nem csak személyesen, az okmányirodában lehetséges, hanem Ügyfélkapun keresztül is. Ehhez látogassunk el a mo.hu oldalára, jelentkezzünk be és töltsük fel a felületre a lakcímkártya igénylés szempontjából szükséges dokumentumokat (a lakcímkártya igénylés ugyanúgy zajlik online, mint a fenti esetben).
Mennyi idő alatt van kész a lakcímkártya?
A lakcímkártya ügyintézés kapcsán az egyik legfontosabb kérdés az, hogy a lakcímkártya mennyi idő alatt készül el, azaz a lakcímkártya kiállítása mennyi idő alatt valósul meg. Nos, az új lakcímkártya igénylés okmányiordában ténylegesen percek alatt megvalósul (helyben laminálják az új okmányt), ellenben, ha a lakcímkártya igénylés online történik, számoljunk a néhány napos ügyintézési és postázási idővel. Most pedig nézzük, az ideiglenes lakcímkártya mennyi idő alatt készül el!
Mennyi idő alatt készül el az ideiglenes lakcímkártya?
A tévhitekkel ellentétben olyan, hogy „ideiglenes lakcímkártya” nincs (ideiglenes személyi igazolvány viszont van), hiszen magát a plasztikot percek alatt elkészítik a lakcímkártya igénylő számára az okmányirodában. Amennyiben az ideiglenes lakcímünket, vagyis a tartózkodási helyünket szeretnénk bejelenteni, ugyanúgy kell eljárnunk, ahogy az állandó lakcím bejelentése esetén.
A lakcímkártya cseréje mennyi idő?
Megrongálódott lakcímkártya, elveszett lakcímkártya és adatváltozás esetén is ugyanígy, a fentiekben meghatározott lakcímkártya ügyintézés útján kell eljárnunk.