Személyi igazolvány készítése, cseréje – lejárt igazolvány cseréje ára 2025

Személyi igazolvány készítése, cseréje – lejárt igazolvány cseréje ára 2025

Személyi igazolvány készítése, cseréje – lejárt igazolvány cseréje ára 2025 – Személyi igazolványunk egyike az alapokmányainknak, éppen ezért célszerű mindig magunknál tartani, hiszen a legtöbb hivatalos ügyünk elintézéséhez szükséges. Éppen ezért cikkünkben most minden fontos tudnivalót összegyűjtöttünk a személyi igazolvány 2025. évi igénylésével kapcsolatban. Mennyibe kerül a személyi igazolvány? Mit tehetünk, ha a személyi igazolvány lejárt? Hogyan zajlik a lejárt személyi igazolvány cseréje? Milyen lehetőségünk van az online személyi igazolvány cserére? Ennek jártunk most utána.

Friss hírek >>

Személyi igazolványunk az alapokmányainknak egyike, amit célszerű mindig magunknál tartani. A legtöbb hivatalos ügyintézéshez szükséges felmutatnunk, így érvényességét fontos észben tartani. Ahogy arról a Pénzcentrum is beszámolt, 2025. februárjától bizonyos esetekben fizetnünk kell azért, ha valaki új személyi igazolványt vagy útlevelet csináltatna. A Magyar Közlönyben 2024. december 31-én jelent meg a rendelet, mely azt írja: február 1-től a felsorolt okmányoknak az ügyfél kérelmére fizikai úton történő kiállításáért az ott meghatározott díjat kell fizetni.

Mennyi az új és a lejárt személyi igazolvány ára?

  • Az állandó személyi igazolvány ára 7700 forintba kerül majd,
  • állandó személyi igazolvány és belföldön, postai úton könyvelt küldeményként történő kézbesítése 9700 Ft
  • az Nytv. 36/A § (1) bekezdés a), b), és f) pontja szerinti állandó személyi igazolvány és belföldön, postai úton könyvelt küldeményként történő kézbesítése  2000 Ft,
  • az ideiglenes személyi igazolvány 3100 Ft,
  • a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány ára 3700 Ft,
  • a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány és belföldön, postai úton könyvelt küldeményként történő kézbesítése 5700 Ft,
  • az Nytv. 36/A § (2) bekezdés a)-b) pontja szerinti személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány és belföldön, postai úton könyvelt küldeményként történő kézbesítése 2000 Ft,
  • a magánútlevél, illetve a második magánútlevél 17 000 forint lesz.
  • A kérelem benyújtásának időpontjában 12. életévét be nem töltött személy magánútlevele, második magánútlevele pedig 8500 forintba fog kerülni.

A Kormányzati Tájékoztatási Központ felhívta a figyelmet, hogy a megjelent rendelet azokat az eseteket szabályozza, amikor az okmányokért fizetni kell, de

a személyi igazolvány kiállítása és lejárat utáni pótlása alapesetben továbbra is ingyenes marad.

Tehát fizetni csak abban az esetben kell, ha valaki a lejárati határidőn belül elveszíti az okmányát. Az ingyenesség eseteit a digitális államról és az okmányok digitalizációjáról szóló törvény szabályozza, a rendeletet a törvénnyel együtt kell értelmezni. Az alábbi esetekben kell fizetni 2025-től a rendelet melléklete alapján:

Így alakulnak a személyi igazolványhoz és egyéb okmányokhoz tartozó díjak 2025-től.
Így alakulnak a személyi igazolványhoz és egyéb okmányokhoz tartozó díjak 2025-től.

A személyi igazolvány érvényessége

A személyi igazolvány egy olyan okmányunk, amit rendszeresen meg kell újítanunk, hiszen meghatározott időnként lejár a személyi igazolvány érvényességi ideje. Mit érdemes még tudni a személyi igazolvány érvényességéről? Például azt, hogy a személyi igazolvány érvényességi ideje korosztályonként változó.

  • A12 év alatti igénylő esetén a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napjáig, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig tart.
  • Fontos azt is észben tartani, hogy, ha az új  személyi igazolvány igénylő már betöltötte a 12. életévét, de a 18. életévét még nem, a személyi igazolvány kiállításának napjától számított 3 évet követő születési idejének napjáig érvényes a személyi igazolvány.
  • További fontos pont az is, ha olyan személy igényli a személyi igazolvány, aki már betöltötte a 18. életévét. Ebben az esetben a kiállítás napjától számított 6 évet követő születési idejének napjáig érvényes. 65 év felett kérhető a személyi igazolvány korlátlan érvényessége.

Mit tehetünk, ha a személyi igazolvány lejárt vagy újat szeretnénk igényelni?

Ha személyi igazolványunk lejárt, a személyi igazolvány megújítás kétféle képpen történhet.

1. Az állandó személyi igazolvány megújítása személyesen intézhető:

  • személyi igazolvány igénylés bármely járási hivatalnál
  • Budapest Főváros Kormányhivatalánál (kijelölt kormányhivatal)
  • nyilvántartást kezelő szervnél
  • konzuli tisztviselőnél, ha az állandó személyazonosító igazolvány kiadása iránti kérelmet a magyar állampolgár konzuli tisztviselőnél terjeszti elő. (2017.01.16. napjától)

2. Személyi igazolvány online cserére is van lehetőségünk:

A lejárt személyi igazolvány cseréje a hozzánk legközelebb eső kormányablak személyi igazolvány ügyintéző osztályán kérelmezhető személyesen. A személyi igazolvány kormányablak ügyintézéséhez az ott előírt folyamatot kell körbejárnunk, tehát itt személyesen kell jelen lennünk. Ha nincs időnk vagy nem szeretnénk sorban állással tölteni az időt, akkor az Ügyfélkapu személyi igazolvány menüpontján keresztül is intézhetjük a személyi igazolvány online igénylést.

Hogyan zajlik a lejárt személyi igazolvány cseréje?

Érvényes személyi igazolvány csere akkor kezdeményezhető, ha

  • az abban tárolt vagy azon szereplő adataiban változás következett be (kivéve személyi azonosító, TAJ szám, adóazonosító jel, lakcím és a vészhelyzet esetén értesítendő telefonszám megváltozása),
  • gyártáshibás,
  • a tároló elem nem vagy hibásan tartalmazza a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvényben (a továbbiakban: Nytv.) meghatározott, a polgárnak vagy az igazolványnak a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban szereplő adatait,
  • az érvényességi idejéből legfeljebb 60 nap van hátra, vagy
  • a tároló elem nem működik.
  • a 70. életévét betöltött kérelmező tároló elemmel rendelkező 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolványt igényel,
  • az Nytv. 29. § (1) bekezdésében meghatározott elektronikus szolgáltatásai nem működnek,
  • a személyazonosító igazolvány tároló eleme ujjnyomatot nem tartalmaz, és a polgár ujjnyomat rögzítését kéri.

Személyi igazolvány aktiválása

Miután elkészült az új személyi igazolvány és át is vettük, még egy dolgot kell észben tartanunk, ez nem más mint a személyi igazolvány aktiválása. Ezt a műveletet az ügyfélkapun keresztül tudjuk elvégezni, néhány egyszerű pontot követve:

  • Először is lépjünk be az Ügyfélkapura a belépési adatainkkal.
  • Keressük meg a személyi igazolvány aktiválásával kapcsolatos menüpontot.
  • Ezután az ott olvasott utasításokat kell követnünk, hogy végrehajtsuk a személyi igazolvány aktiválását.
  • Ezután már használhatjuk is az új személyi igazolványunkat.

A konzuli tisztviselőnél csak magyar állampolgár és kizárólag állandó személyazonosító igazolvány iránti igényt nyújthat be. A külképviseleten tehát nem adhatják be kérelmüket más olyan személyi körbe tartozó kérelmezők (pl. bevándorolt, letelepedett), akik egyébként a magyar jogszabályok szerint személyazonosító igazolványra jogosultak, továbbá a magyar állampolgár sem igényelhet ideiglenes személyazonosító igazolványt.

 

Ideiglenes személyazonosító igazolványt a külképviseleten nem lehet kérelmezni!

 

A kérelem benyújtása

A külképviseleten a kérelmet személyesen lehet beadni (meghatalmazott útján való eljárásra nincsen lehetőség!).

A személyazonosító igazolvány igényléséhez időpont-egyeztetés szükséges, amelyre e-mail útján vagy telefonon kerülhet sor.

Az új típusú okmány bármikor igényelhető, nem kell megvárni a régi típusú személyazonosító igazolvány érvényességének lejáratát.

A kérelem benyújtásakor az alábbi dokumentumok bemutatása szükséges:

  • érvényes, vagy egy éven belül lejárt magyar személyazonosító igazolvány vagy útlevél;
  • személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya)

Felhívjuk a figyelmet, hogy amennyiben a kérelem átvétele során a hazai hatóságokkal adategyeztetés válik szükségessé, az a személyi igazolvány kiállításának határidejét meghosszabbíthatja, illetve további kapcsolódó eljárások megindítását generálhatja.

Anyakönyvezéssel egyidejűleg személyazonosító igazolvány iránti kérelem nem nyújtható be. Tehát a gyermek születésének anyakönyvezésekor csak a magyar születési anyakönyvi kivonat és lakcímkártya kézhezvételét követően lehet számára személyazonosító igazolványt igényelni.

Kiskorúakra vonatkozó külön szabályok a kérelem benyújtásakor:

12 év alatti kiskorú esetén csak a törvényes képviselők személyes megjelenése szükséges, a kiskorúnak személyesen nem kell jelen lennie. Ebben az esetben a kiskorúról színes, biometrikus igazolványképet is be kell nyújtani a kérelemhez.

14 év alatti kiskorú esetén mindkét szülő hozzájárulása szükséges a kérelem beadásához. Ha csak az egyik szülő jelenik meg, a másik szülő közjegyző előtt tett nyilatkozata, vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt hozzájárulása szükséges.

14-18 év közötti kiskorú maga is kérelmezheti a személyazonosító igazolvány kiállítását.

A kérelem beadásakor a kérelmezőtől ujjnyomat vételezhető a kézfejek két mutatóujjáról.

Nem kell ujjnyomatot rögzíteni, ha a kérelmező:

  • 12 év alatti kiskorú;
  • az ujjnyomat adását visszautasítja (ebben az esetben a részére kiállított személyazonosító igazolvány nem lesz alkalmas azon funkciókra, amelyek az ujjnyomatnak a chip-en való tárolásához kötöttek);
  • ujjnyomat adására fizikailag képtelen.

Ahhoz, hogy a személyazonosító igazolvány tároló elemmel legyen ellátva, ujjnyomat vételezése szükséges. Amennyiben ez nem történik meg, a személyi igazolvány érvényes lesz, de a tároló elemmel járó előnyök nem érvényesíthetők.

Ujjnyomat vételezése esetén a kérelmező egy borítékot kap, mely tartalmazza a személyazonosító igazolvány aktiváló kódját, PUK kódját, illetve egy ügyfélkapu regisztrációját lehetővé tevő kódot. Az aktiváló kóddal lehet az okmányhoz tartozó PIN kódot meghatározni, de erre csak az okmány elkészültét követően, annak birtokában van lehetőség. Az aktiválásra nincs határidő megszabva, azt meg lehet tenni az okmány átvételekor a külképviseleten, illetve Magyarországon is, amennyiben az ügyfél rendelkezik az ehhez szükséges kártyaolvasóval. A PUK kód abban az esetben szükséges, ha az okmány birtokosa elfelejtette a PIN kódját, és újat kíván megadni. Az ügyfélkapu regisztrációs kóddal pedig az ügyfélnek otthon is lehetősége nyílik ügyfélkapu létrehozására (amennyiben még nem rendelkezett ügyfélkapuval) anélkül, hogy okmányirodai ügyfélszolgálatra / külképviseletre kellene befáradnia. A kódokat tartalmazó boríték elvesztése esetén új kódok nem igényelhetők. A kódokkal kapcsolatban az alábbi linkre kattintva tudhat meg többet: https://eszemelyi.hu/uj_eszemelyi/a_szemelyazonosito_igazolvanyhoz_kapcsolodo_kodok_es_jelszo

 

Társadalombiztosítási azonosító jel, adóazonosító jel rögzítése

Amennyiben a kérelmező rendelkezik társadalombiztosítási azonosító jellel, illetve adóazonosító jellel, azok a személyazonosító igazolvány adattároló elemén rögzítésre kerülnek.

 

Vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítése

A kérelmező rendelkezhet a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítéséről is (két telefonszám rögzítésére van lehetőség). A kérelmező szintén kezdeményezheti a főkonzulátuson a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának cseréjét vagy törlését.

 

Az elektronikus aláírás

Felhívjuk a figyelmet, hogy főkonzulátuson kérelmezett személyazonosító igazolványhoz kapcsolt elektronikus aláírás (e-aláírás) funkció igénylésére nincs mód. Az elektronikus aláírás-funkció a már meglévő okmányhoz utólag igényelhető, ezt magyarországi okmányirodai ügyfélszolgálaton kell kérelmezni.

 

A személyazonosító igazolvány érvényességi ideje

A személyazonosító igazolvány 2017. január 1-jétől az alábbi érvényességi idővel kerül kiállításra:

– ha a jogosult a 12. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig terjedő időtartam (például ha a kiállítás napja 2017. január 20. és a kérelmező születésnapja április 5-én van, akkor a személyazonosító igazolvány 2020. április 5-ig lesz érvényes, kivéve, ha a kérelmező 2020. április 5-e előtt betölti a 12. életévét, például 2019. április 5-én már 12 éves, akkor a személyazonosító igazolvány 2019. április 5-ig lesz érvényes);

– ha a jogosult a 12. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja;

– ha a jogosult a 18. életévét betöltötte, a kiállítás napjától számított 6 évet követő születési idejének napja.

 

A 65. életévet betöltött jogosult kérheti, hogy a részére határidő nélküli érvényességi idejű személyazonosító igazolvány kerüljön kiállításra. A határidő nélküli érvényességi idejű személyazonosító igazolvány tároló elemet nem tartalmaz, érvényességi idejeként a kiállítást követő 60. év január első napját tüntetik fel.

 

A kiállított személyazonosító igazolvány átvétele

Csak azon személyazonosító igazolvány átadására van lehetőség a külképviseleten, amelyet a Ho Si Minh-városi Főkonzulátuson kérelmeztek (tehát nincsen lehetőség a Magyarországon beadott kérelmek külképviseleten való kézbesítésére és arra sem, hogy a kérelmezés helyétől eltérő másik külképviseleten kerüljön sor az okmány átvételére).

Az okmányt a külképviseleten személyesen lehet átvenni, illetve az ügyfél kérheti a személyazonosító igazolvány postai úton való kézbesítését a magyarországi lakcímére. (Utóbbi esetben az új személyazonosító igazolványhoz tartozó PIN kód nem kerül a külképviseleten aktiválásra, hanem erről a kártya birtokosának magának kell gondoskodnia. Az aktiválás kezdeményezhető bármelyik külképviseleten, magyarországi okmányirodai ügyfélszolgálaton, illetve – amennyiben a kártya birtokosa rendelkezik megfelelő eszközzel (kártyaolvasóval) – akár otthon is. A PIN kód aktiválása az okmány érvényességi idején belül bármikor megtehető.)

Az új személyazonosító igazolvány átadásakor a régi személyazonosító igazolványt be kell vonni. Ez személyes átvétel esetén az átvételkor történik, postai kézbesítés esetén pedig a kérelem benyújtásakor. (Postai kézbesítés csak abban az esetben kérhető, ha a kérelmező személyazonosító igazolványa már lejárt és emellett rendelkezik érvényes magyar útlevéllel.)

 

Az eljárás illetéke és díja

A személyazonosító igazolvány eljárás illeték- és konzuli díjmentes.