Jön a bringás jogsi: A tervek között szerepel a kerékpáros jogosítvány bevezetése!
Hamarosan jelentős változások léphetnek életbe a kerékpáros közlekedés szabályozásában, a KRESZ módosítási tervei ugyanis több újdonságot is tartalmaznak. A Teol.hu számolt be arról, hogy egy friss felmérés szerint a magyar lakosság 70 százaléka szokott legalább alkalmanként biciklizni, és 17 százalékuk számára a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköz. Az egyre növekvő kerékpáros forgalom indokolttá teszi a szabályok felülvizsgálatát.
Kötelező jogosítvány a kerékpárosoknak?
A tervek között szerepel a kerékpáros jogosítvány bevezetése, amelynek célja, hogy minden biciklis tisztában legyen a közlekedési szabályokkal. A kerékpár járműnek minősül, ezért a közúti szabályok is vonatkoznak rá. A jogosítvány bevezetése hozzájárulhatna ahhoz, hogy a biciklisek közlekedése szabályosabb és biztonságosabb legyen.
Sportkerékpárosok és sisakhasználat
Újdonságként a KRESZ bevezetné a „sportkerékpáros” fogalmát. Sportkerékpárosnak az minősülne, aki sportlicencet vált ki, és a kerékpárja megfelel bizonyos előírásoknak. Számukra kötelezővé tennék a sisakviselést, ami különösen fontos lehet, hiszen a sportkerékpárosok gyakran nagyobb sebességgel közlekednek.
Megszüntetné a kötelező bicikliút-használatot az új KRESZ
Jelentős változás lehet az is, hogy eltörölnék a kötelező bicikliút-használatot. Lakott területen belül minden kerékpáros szabadon dönthetne arról, hogy a bicikliúton vagy az úttesten közlekedik. Lakott területen kívül viszont csak a sportkerékpárosokra vonatkozna ez a szabadság. A jelenlegi szabályok értelmében, ahol kerékpárút elérhető, ott kötelező annak használata, ami sokszor nem a legbiztonságosabb vagy a legkényelmesebb megoldás.
Milyen hatásai lehetnek a változásoknak?
Az új KRESZ célja, hogy a kerékpáros közlekedés rugalmasabbá és biztonságosabbá váljon. A kötelező jogosítvány bevezetése ugyanakkor vitákat válthat ki, hiszen kérdéses, hogy mennyire lenne megvalósítható és elfogadott a gyakorlatban. A sportkerékpárosokra vonatkozó előírások viszont segíthetik a közlekedésbiztonságot, és a kerékpárutak használatának szabályozása is igazodhat a valós igényekhez.
Hosszadalmas a döntés
Dr. Farkas Károly, a Magyar Autóklub Közép-dunántúli Régió alelnöke portálunknak a korábbiakban mesélt a döntési folyamatról. Az érintettek többek között a Magyar Autóklub javaslatai az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz kerülnek, amely az egész folyamatot koordinálja. A minisztérium több körben tárgyal a javaslatokról, figyelembe véve az országgyűlési képviselők, önkormányzatok, minisztériumok javaslatait is. A beérkezett javaslatok elbírálásáig eljutni is hosszas idő, az pedig, hogy ezek közül mely ötletek jutnak el a megvalósításig, azt előre nem tudni. A szakemberek mellett bevont feleknek köszönhetően az új KRESZ tehát nemcsak szakmai, hanem társadalmi érdekek mentén is formálódik.