tavaszi szünet 2024 iskola

Szülők figyelem – Hatályos szabályozás nehezíti sok diák életét, így alakul a tanítás a tavaszi szünet után!

Szülők figyelem – Hatályos szabályozás nehezíti sok diák életét, így alakul a tanítás a tavaszi szünet után!

Szülők figyelem – Hatályos szabályozás nehezíti sok diák életét, így alakul a tanítás a tavaszi szünet után! A hatályos szabályozás értelmében a technikumi tanulóknak az írásbeli és a szóbeli között is minden nap részt kell venniük szakmai tanórákon. Ez nagyon megnehezíti a szóbeli érettségire való készülést, hiszen többségük vagy kollégista, vagy hosszú utazással éri csak el az iskolát. A méltatlan helyzeten a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a szakképző centrumok jogszabályváltoztatással, vagy a helyi megoldások engedélyezésével javíthatnak csak.

Míg a gimnazisták az írásbeli és a szóbeli érettségi között a felkészülésre koncentrálhatnak, a technikumok 12.-es osztályaiban a 31. héten csak a közismereti tárgyak oktatása fejeződik be. A tanulóknak a heti 14-15 szakmai órájukra az írásbeli és a szóbeli érettségi között is be kell járniuk. Ez az előírás a technikumok nagy részében a tanév kezdetéig nem tudatosult. Bár sok intézmény próbál más megoldást találni a szakmai tárgyak óráinak megtartására, azonban erre engedélyt kellene kapniuk a szakképző centrumoktól. Azt pedig sok helyen el sem hitték, hogy ezeket az órákat nem is csoportosíthatják úgy, hogy ne kelljen a tanulóknak minden nap bejárniuk, hiszen a tanév rendje rendelet szerint a 12.-esek tanítási napjainak száma ugyanannyi, mint a 9-11.-eseké – közölte a Civil Közoktatási Platform (CKP).

Ha betartják ezeket az előírásokat, akkor a 32.-35. tanítási héten napi 3 tanórát mindenhol meg kell tartani. A kollégisták nem utazhatnak haza, hogy önállóan készüljenek a szóbelire, a messziről bejáróknak pedig három tanóra miatt kell több órát utazniuk. Ráadásul a menetrend nem is igazodik a rövidített tanítási napokhoz.

A technikumokban idén a12-eseké az első olyan évfolyam, ahol 12.-ben csak előrehozott érettségit tehetnek, az érettségi bizonyítványt viszont csak a 13. év végén letett szakmai vizsga után kapják meg. A szakmai vizsga az ötödik, emelt szintűnek minősülő érettségi tárgy. A 13. évben a tanulók az idegen nyelv kivételével már nem tanulnak közismereti tárgyakat, bár egy érettségi tárgyból igényelhetnek felkészítést.




A mostani vizsgaidőszakban a tanulók maximum három vizsgatárgyból tehetnek előrehozott vizsgát. Az erre való jelentkezések alapján elmondható, hogy 12. évfolyamon a tanulók általában három, ritkábban két tárgyból fognak érettségizni. Az érettségi tárgyakra való felkészülésük már csak azért is nehezebb lesz a gimnazistákénál, mert a technikumokban a kötelező érettségi tárgyak óraszáma megegyezik ugyan a gimnáziumokéval, de ezen órák többsége a 9.-10. évfolyamon van megtartva.

Az intézmények egy része nem hadakozik: megtartja a napi három órát. Máshol próbálkoznak azzal, hogy valahogy segíteni tudjanak: kidolgozták a forgatókönyveiket, próbálnak valami módon tömbösíteni, hogy a szóbeli érettségire is maradjon felkészülési idő. A szakképzési centrumok egy részében azonban még most, az érettségi előtt egy hónappal sem reagáltak a beadott elképzelésekre.

Az, hogy a szakmai órák száma 12.-ben nem változik, önmagában is megnehezíti az érettségizők dolgát, és esélyegyenlőtlenséget jelent a továbbtanulásnál azoknak, akik 14 éves kori döntésüket felülvizsgálva nem szakirányban kívánnak továbbtanulni. Nekik a közismereti érettségi nehezítettségért nem jelent kárpótlást, hogy szakirányú továbbtanulásnál élni lehet a szakmai vizsga négyszeres beszámításának a lehetőségével.

Az azonban teljességgel érthetetlen, miért nem lehet a heti óraszámot a napok között átcsoportosítani. Jó lenne remélni, hogy a szakképzés irányítói csak figyelmetlenségből nem szerepeltették a jogszabályban ezt a lehetőséget.

Elvárható, hogy a szakképzés vezetése tegyen valamit a helyzet orvoslására. A centrumok pedig egyrészt próbálják elérni a jogszabályi keretek változását, másrészt keressék a lehetőséget az intézményi elképzelések engedélyezésére. A felelőtlen késlekedés felesleges feszültséget okoz az amúgy is stresszes érettségizőknek és az új rendszerrel először találkozó tanároknak.